BLOG OPENINGSSCHERM
druktemakers in hout
deHOUTjournalist als Start-Up 70+
Houtjournalist
“hoe je dit kunt worden”
Eind jaren ’70 plaatste het toenmalige Houtvoorlichtingsinstituut (HVI) een advertentie met deze uitdagende kop. Lucky me, dat daar mijn carrière als DE houtjournalist startte. Ik raakte positief besmet met het houtvirus dat mij tot op de dag van vandaag nog steeds ‘Alive and Kicking’ houdt.
Enerzijds werd ik gecoacht door Daan van Amstel, in zijn tijd de autoriteit op het gebied van houtpromotie en houtvoorlichting. En anderzijds, werd ik gevoed met technische houtkennis door de know-how van Anton Heidema, de ingenieur binnen dit centrum. Menig architect van naam bezocht het HVI in de Amsterdamse James Wattstraat voor advies over houtsoorten en toepassingen.
Hout is van alle tijden en anno 2020 weer hot. Het kent veelzijdige toepassingen en weet zich steeds opnieuw uit te vinden. Hout, zoveel is duidelijk, draagt bij aan een gezond en beter leven. En het besef groeit, dat hout de enige zichzelf vernieuwende grondstof is en altijd beschikbaar zal blijven, mits de wereld verstandig omgaat met bos en hout.
Hout blijft ontwerpers en toepassers inspireren, uitdagen, verrassen…. Het bedrijven van houtjournalistiek is niet aan leeftijd gebonden. Leuk blijft het om aanstormend talent in hout te interviewen en hen wegwijs te maken in het huidige medialandschap. Print is niet meer zaligmakend. Online communicatie biedt meer mogelijkheden en belangrijker nog interactie om effectief en efficiënt aan de weg te timmeren. Voor mij reden temeer om online met veel enthousiasme mijn eigen weblog magazine deHOUTjournalist als Start-Up 70+ te beginnen. De formule is getest en verder uitgekristalliseerd: redactie en commercie vormen een evenwichtig samenspel zonder de bezoekers te irriteren.
Vandaag de dag wordt het houttoepassen gekoppeld aan de noodzaak om dit duurzaam en verantwoord te doen. Groeiende bomen dragen bij aan de CO2 reductie. In hout blijft CO2 ‘opgeslagen’ zolang het niet in de fik wordt gestoken. De problematiek van bos en hout krijgt voldoende aandacht in de media waarbij een kerngedachte doorklinkt:
‘Is er geen bos, dan is er geen hout …… en zonder bos en hout heeft de mens weinig kans om te (over)leven’
Verantwoorde en duurzame houttoepassing geven ontwerpers en toepassers een goed gevoel.
Het weblog magazine deHOUTjournalist laat redactioneel zien wat ontwerpers en toepassers in hout creëren. Het online houtpodium toont de prestaties in hout en biedt interactie in optima forma.
Voor doel(groep)gerichte hout-promotie kunnen in hout gespecialiseerde of aan hout gerelateerde bedrijven ruimte reserveren in de rubriek HOUT [PR].
Iedereen die iets goeds in hout presteert kan de initiatieven van deHOUTjournalist supporten.
Het is de kunst om subtiel in te haken op het interactieve samenspel dat deHOUTjournalist online aanbiedt tussen onafhankelijke redactionele content en de commerciële boodschappen. De spelregels voor het aanleveren van redactionele content en het promoten van de zaak, het product of de expertise zijn helder en simpel.
Paul JM Willemse
Architect & Journalist

deHOUTjournalist als Start-Up 70+
Houtjournalist
“hoe je dit kunt worden”
Eind jaren ’70 plaatste het toenmalige Houtvoorlichtingsinstituut (HVI) een advertentie met deze uitdagende kop. Lucky me, dat daar mijn carrière als DE houtjournalist startte. Ik raakte positief besmet met het houtvirus dat mij tot op de dag van vandaag nog steeds ‘Alive and Kicking’ houdt.
Enerzijds werd ik gecoacht door Daan van Amstel, in zijn tijd de autoriteit op het gebied van houtpromotie en houtvoorlichting. En anderzijds, werd ik gevoed met technische houtkennis door de know-how van Anton Heidema, de ingenieur binnen dit centrum. Menig architect van naam bezocht het HVI in de Amsterdamse James Wattstraat voor advies over houtsoorten en toepassingen.
Hout is van alle tijden en anno 2020 weer hot. Het kent veelzijdige toepassingen en weet zich steeds opnieuw uit te vinden. Hout, zoveel is duidelijk, draagt bij aan een gezond en beter leven. En het besef groeit, dat hout de enige zichzelf vernieuwende grondstof is en altijd beschikbaar zal blijven, mits de wereld verstandig omgaat met bos en hout.
Hout blijft ontwerpers en toepassers inspireren, uitdagen, verrassen…. Het bedrijven van houtjournalistiek is niet aan leeftijd gebonden. Leuk blijft het om aanstormend talent in hout te interviewen en hen wegwijs te maken in het huidige medialandschap. Print is niet meer zaligmakend. Online communicatie biedt meer mogelijkheden en belangrijker nog interactie om effectief en efficiënt aan de weg te timmeren. Voor mij reden temeer om online met veel enthousiasme mijn eigen weblog magazine deHOUTjournalist als Start-Up 70+ te beginnen. De formule is getest en verder uitgekristalliseerd: redactie en commercie vormen een evenwichtig samenspel zonder de bezoekers te irriteren.
Vandaag de dag wordt het houttoepassen gekoppeld aan de noodzaak om dit duurzaam en verantwoord te doen. Groeiende bomen dragen bij aan de CO2 reductie. In hout blijft CO2 ‘opgeslagen’ zolang het niet in de fik wordt gestoken. De problematiek van bos en hout krijgt voldoende aandacht in de media waarbij een kerngedachte doorklinkt:
‘Is er geen bos, dan is er geen hout …… en zonder bos en hout heeft de mens weinig kans om te (over)leven’
Verantwoorde en duurzame houttoepassing geven ontwerpers en toepassers een goed gevoel.
Het weblog magazine deHOUTjournalist laat redactioneel zien wat ontwerpers en toepassers in hout creëren. Het online houtpodium toont de prestaties in hout en biedt interactie in optima forma.
Voor doel(groep)gerichte hout-promotie kunnen in hout gespecialiseerde of aan hout gerelateerde bedrijven ruimte reserveren in de rubriek HOUT [PR].
Iedereen die iets goeds in hout presteert kan de initiatieven van deHOUTjournalist supporten.
Het is de kunst om subtiel in te haken op het interactieve samenspel dat deHOUTjournalist online aanbiedt tussen onafhankelijke redactionele content en de commerciële boodschappen. De spelregels voor het aanleveren van redactionele content en het promoten van de zaak, het product of de expertise zijn helder en simpel.
Paul JM Willemse
Architect & Journalist


